Artikelen in vakbladen
De afgelopen jaren heb ik regelmatig gepubliceerd in vakbladen. Hieronder zie je een groot deel van deze artikelen, zodat je ze direct kunt downloaden en lezen.
Na meer dan 25 jaar bezig te zijn met organisatieontwikkeling rond ‘kwaliteit’ heb ik veel geworsteld met de theorieën en de modellen van ‘organisatiekwaliteit’ en ‘managementkwaliteit’. Het zijn geweldige handvatten, waar een heleboel kennis en wijsheid in verpakt zit. Tegelijkertijd creëren ze bij verkeerde toepassing precies datgene waar we juist zo graag van af willen. En kunnen ze enorm in de weg zitten. De soms dubbele houding tegenover ‘kwaliteit’ komt in de volgende serie naar voren.
- Weg met kwaliteit (pdf) – Een bijdrage aan de boekuitgave ‘Perspectieven op kwaliteit’, waarin 64 kwaliteitsdenkers hun visie geven
- Beelden van de toekomst – Over hoe de Sigmaredactie kijkt naar de toekomst van organisatiekwaliteit
- Maken modellen waar wat ze beloven (pdf) – (met Leo Kerklaan) Een artikel in het blad Sigma met een kritische beschouwing over het nut van kwaliteitsmodellen
- Certificatie kan zoveel beter (pdf) – (met Leo Kerklaan) Een artikel over hoe certificatie beter zou kunnen, zodat het minder verstarring oplevert
- Het INK als zinsbegoocheling (pdf) (met Leo Kerklaan) Verbazing en ook ergernis over de toepassing van het INK-model leidde enkele jaren geleden tot een aantal heftig bediscussieerde artikelen
- Het INK als Haarlemmerolie van organisatieproblemen (pdf)
De uitweg uit het dilemma dat een managementmodel veroorzaakt is de ‘veranderleider met hart voor kwaliteit’. Deze staat boven de modellen, kan ze gebruiken, maar ook relativeren en ze de baas blijven. In de loop der jaren heb ik bijzondere mensen mogen interviewen die allemaal op hun eigen manier hier mee bezig zijn, en hun visie geven op ‘kwaliteit’ in organisaties. Hieronder een deel van deze artikelen.
- Matthieu Weggeman Hoogleraar Organisatiekunde, in het bijzonder Innovatie Management aan de TU Eindhoven. Hiernaast is hij Chef Innovatie bij de Baak. Bekend van o.m. ‘Leiding geven aan professionals, niet doen’! (samen met Louk Kusiak)
- Masaaki Imai; Kaizen-goeroe van het eerste uur. Over de ware betekenis van ‘Kaizen’
- Hans van Putten; oprichter van de Thomashuizen, innovator in de zorg
- Rob Hoogma; voorzitter van de Raad van Bestuur van Siza. Schafte het verplichte HKZ-certificaat af, omdat hij geloofde dat het beter kan.
- Andrea Ossenblok; teammanager en jeugdhulpverlener. Ging op zoek naar de ‘bedoeling’ van het werk, en kwam terug met diepgaande lessen voor de professionals en aanbevelingen voor de organisatie.
- Johan Bosch; kwaliteitsmanager bij Philips Medical Systems, over kwaliteit in een high tech bedrijf.
- Kim van Leeuwen; teamleider orthopedie van het Reinier de Graaf Ziekenhuis. Introduceerde een planbord, dat niet alleen het werk stroomlijnt, maar ook de cultuur positief beïnvloedt en als een magneet werkt voor het kwaliteitsdenken in het ziekenhuis
- Kees Ahaus; Deeltijd Hoogleraar, leerstoel namens het UMCG en Directeur TNO Management Consultants. Over hoe hij naar de ontwikkeling van kwaliteitsmanagement kijkt.
- Marc Rouppe van der Voort; Innovatiemanager bij het Sint Elisabeth Ziekenhuis. Over hoe hij in het ziekenhuis een verbetercultuur probeert te creëren.
- Peter Engeldorp Gastelaars; consultant bij Dyade Dienstverlening Onderwijs. Over zijn ‘droomscholen’
- Kim Putters; hoogleraar management en bestuur van zorginstellingen en eerste kamerlid. Over nieuwe perspectieven in de zorg.
- Hans Vermaak; Auteur van ‘Leren Veranderen’ en ‘Plezier beleven aan taaie vraagstukken’. Over de resultaten van zijn onderzoek, en zijn drijfveren als onderzoeker.
- Bas Raijmakers: over zijn methode hoe je met behulp van documentaires innovatie kan bevorderen
- Ruud Koornstra: ‘Over hoe hij de wereld wil redden met rebels denken’. Een maatschappelijk ondernemer. (samen met Louk Kusiak)
- Marga Hoek: – Over haar boek ‘Ondernemers gaan voor waardecreatie (samen met Louk Kusiak)
Als hoofdredacteur van het vakblad Sigma had ik het voorrecht interessante congressen te bezoeken, een aantal heb ik beschreven
- Op zoek naar de graal met de vijftigjarige EOQ – verslag van het kwaliteitscongres in Antwerpen, één van de meest bijzondere kwaltiteitscongressen waar ik ooit aan deelgenomen heb. We gingen meerdere dagen op reis in kleine groepen. En luisterden naar de key-note speaker Peter Senge, die aan het einde kwam om met ons de ervaringen te bespreken en naar een hoger plan te tillen
- Inspirerend kwaliteitsmanagement in de ouderenzorg VDZ organiseerde een congres met de titel ‘Een positief imago, zo doe je dat’ en presenteerde tientallen projecten in de ouderenzorg waar mensen blij van werden en trots op waren. De verhalen op het podium inspireerden en zetten aan tot eigen actie.
In onze adviespraktijk hebben we zo’n beetje alle beschikbare modellen en concepten wel uitgeprobeerd, zodat we de ervaring ermee ook kunnen overdragen aan klanten en opdrachtgevers. Een aantal heb ik in een artikel beschreven.
- Lean management bij de overheid (pdf) – Interview met het lean management instituut. De lean-filosofie biedt veel handvatten voor moderne organisaties die resultaatgericht, gedreven door maatschappelijke idealen en innovatief willen werken
- De nieuwe zeven instrumenten (pdf) – Veel mensen hebben moeite om dit soort ‘denkgereedschappen’ toe te passen. Dat herken ik zelf ook. Toch leveren ze vaak verrassend veel meer op dan ‘gewoon’ met elkaar proberen creatief te zijn.
- Kaizen (pdf) – (Interview met Imai) De Kaizen filosofie komt uit Japan. ‘Elke dag een beetje beter’ is een mooi principe. En levert veel op als het je lukt hier een goede gewoonte van te maken in je organisatie.
- Probleemdiagnose en probleemoplossen – (met Jan Maas) Dit artikel beschrijft uitgebreid en een beetje ’technisch’ welke stappen je te nemen hebt om een probleem te analyseren en op te lossen. Toch zal het je verrassen als je dit werkelijk een keer gaat doen.
- Collegiale toetsing – (met Jan Maas) Dit artikel beschrijft ook nogal technisch de variatie aan methoden om als professionals onderling het werk te toetsen. Dit is wel één van de meest kansrijke methoden die er in de dienstverlenende praktijk bestaan
- Innovatie in de dienstverlening – (met Jan Maas)
- Intervisie volgens de socratische methode – Iemand de ruimte geven en omringen met ‘goede vragen’ om zijn of haar eigen antwoorden te vinden, is niet alleen heel bevrijdend en energiegevend voor die persoon zelf. Het blijkt ook enorm leerzaam en plezierig voor degenen die dit mogelijk maken voor de ander. Voer deze techniek in, en je creëert een hele sterke motor voor een professionele, innovatieve organisatiecultuur.
Boeken
Behalve artikelen heb ik ook een aantal boeken geschreven
Lessen in Kwaliofie (met Jan Maas) – 49 filosofische beschouwingen van bekende kwaliteitsprincipes. Jaren na het verschijnen krijg ik nog steeds positieve reacties op dit boek. Het blijkt te inspireren. Waar ik het meest trots op ben is als iemand mij jaren later een exemplaar vol met gele briefjes, handgeschreven aantekeningen in de kantlijn en ezelsoren laat zien!
Het Kwaliteitstheater (met Jan Maas) – over de verschillende rollen die een kwaliteitsmanager in de praktijk moet aannemen.
Hart voor kwaliteit – zes trage vragen die de ontwikkeling van uw organisatie razendsnel in gang zetten – dit boekje is het resultaat van een brainstorm met vakgenoten die uitgemond is in een serie van zes boeken die ieder allemaal dezelfde opzet hebben.
Deze boeken zijn nog beperkt leverbaar. Neem contact op als je interesse hebt.
Eigen wijsheid voor professionals (met Jan Maas) – een boek vol praktische werkmethoden die professionals kunnen toepassen om hun werk beter, leuker en makkelijker te maken