Voor leiders en veranderaars in een mens- of kennisgerichte organisatie, die
- zinvol, efficiënt en ‘wijs’ willen verbeteren, veranderen of innoveren;
- veel willen bereiken;
- weinig tijd hebben;
- bezig willen zijn met wat er echt toe doet;
- het plezier van ondernemen willen hebben of houden in hun werk en leven.
Herken je hier iets van?
Een gevoel van onbehagen
Er bekruipt je een gevoel van onbehagen. Je ergert je aan de manier waarop er op dit moment in je organisatie wordt gewerkt. Er worden kostbare fouten gemaakt en het duurt lang voordat die goed worden aangepakt. Professionals klagen over te veel administratie en te weinig autonomie. Je merkt ‘ja zeggen, nee doen’. Er gaat veel tijd zitten in zaken die ‘moeten’, maar hoe kom je dan toe aan alles wat je graag zou willen om het werk echt beter te maken?
Maar om je heen zie je ook organisaties die wel echt innoveren. Die lijken te bruisen van energie, en als een magneet goeie professionals aantrekken. Dat kriebelt. Dat zou je ook wel willen. Wat is hun geheim? Straks stappen jullie beste mensen nog over. En het is al zo moeilijk om goede medewerkers te vinden.
Soms maak je je zorgen
Soms maak je je zorgen. Misschien gaan jullie het niet redden. Links en rechts zie je organisaties die te lang stil zijn blijven staan in de problemen komen. En dat wil je niet. Je houdt van je werk, en van je organisatie. Je bent niet voor niks dit vak in gegaan. Je vindt niets leukers dan een dag gewerkt te hebben en echt te ervaren dat je iets zinvols hebt gedaan. Dat je bezig bent geweest met iets dat er echt toe doet. Je weet ook hoe fijn het voelt om in een goedlopende organisatie, project of team te werken. Dat het werk je energie geeft. En je weet dat dat precies het soort organisatiecultuur is waarin iedereen zijn beste werk levert.
Zo wil je het niet meer
Als je over een aantal jaar afscheid neemt van je werk, wil je voor jezelf wel het gevoel hebben dat je je tijd goed benut hebt. Dat je waardering hebt gekregen voor dat waar jij echt goed in bent. En dat je de voldoening hebt van echt iets zinvols bijgedragen te hebben. Wat dat ook is.
Je vraagt je af
En je vraagt je af ‘hoe krijg ik de organisatie in beweging’? Hoe kom ik af van ad hoc brandjes blussen? Hoe verschuiven we van ‘moeten verbeteren’ naar ‘bezig zijn met waar het ons echt om te doen is’? en ‘hoe komen van papieren plannen naar een andere organisatie? Je wil wel, maar voelt je soms een roepende in de woestijn. Hoe word je zichtbaar en gehoord, zonder dat je jezelf vervolgens opbrandt, of afbrandt? Staande blijven in een veranderstorm is ten slotte behoorlijk intensief.
Het kan wel
In de afgelopen jaren heb ik veel mensen zien worstelen met dit soort vragen. En ook gezien dat velen, ondanks hun oorspronkelijke scepsis, echt in staat zijn geweest om hier verandering in aan te brengen. Door zelf anders te gaan kijken en denken konden ze zien waar voor hen de beste aangrijpingspunten lagen om een positieve beweging te starten. En ze konden dit op een natuurlijke manier, zonder struggle, en zonder dat ze hierdoor opbranden. Integendeel, het bracht niet alleen een andere organisatie teweeg, maar ook plezier in het werk en een betere positionering in hun eigen organisatie en loopbaan teweeg.
Ik help je over hobbels heen
Het moeilijkste werk is niet het veranderen van de organisatie. Het moeilijkste werk is het vinden van een ‘onweerstaanbaar idee’ en jouw unieke talent om je omgeving hiermee in beweging te zetten. Met mijn trajecten help ik je over de belangrijkste hobbels heen om precies dit te vinden, zodat je het kan verwezenlijken. Ik geef je inzichten en breng je op ideeën, zodat jij zelf de weg kan vinden.
Zelfs als (of juist als)
- Jouw invloed beperkt is. Je bent niet eindverantwoordelijk. Je bent ‘middenmanager’, projectleider, professional of adviseur bijvoorbeeld. Veel mensen denken dat hun invloed beperkt is omdat zij niet ‘de baas’ zijn. Maar vergeten dan, dat ‘de baas’ ook weer redenen heeft om te denken dat zijn of haar invloed beperkt is. Er is immers ook nog ‘de politiek’, ‘de toezichthouder’, ‘de eisen van de klant’ etc. Veel verbeteringen die nodig zijn spelen zich bovendien af tussen organisaties; in netwerken of samenwerkingsverbanden waar niemand echte ‘de baas’ is. Of speelt tussen afdelingen of delen van de organisatie in. Leiderschap is niet een functie, maar een houding. En die kan iedereen ontwikkelen, ongeacht je plek of rol in de organisatie.
- Ook als jij wel de eindverantwoordelijkheid hebt. Je bent de oprichter van de organisatie, of bestuurder, of directeur of voorzitter. Juist dan heb je een grote invloed op hoe mensen in jouw organisatie bijdragen aan gezamenlijke doelen en dromen. Hoe? Ik vertel je graag meer over hoe je zinvol kan investeren in organisatieontwikkeling, zodat je controle houdt over de uitgaven, weet wanneer je resultaten gaat zien, en optimaal ruimte en autonomie geeft aan medewerkers om bij te dragen aan strategische doelen en dromen. Je zal verrast worden!
- Als jij van jezelf vindt dat je niet echt een ‘leiderstype’ bent. Er is niet één type leider. Onderzoeken wijzen uit dat de beste organisaties een grote diversiteit aan leiderschapskenmerken benutten. Als jij jouw unieke talent kent, en hier woorden voor hebt en voor gaat staan, weet jij ook wie en wat jij nodig hebt om ideeën te realiseren. Hoe meer mensen datzelfde gaan doen, hoe eenvoudiger het wordt om gezamenlijk zinvolle veranderingen door te voeren.
- Als er al jarenlang sprake is van ‘gedoe’. Veel mensen die ik spreek uit middelgrote of grote organisaties hebben de moed een beetje opgegeven. In hun organisatie gaan zaken al jaren op een bepaalde manier. Er is al het nodig gebeurd, om wachtlijsten terug te dringen, om bureaucratie te verminderen, om klantgerichtheid te verbeteren, om de organisatiecultuur te veranderen etc. Ook als je in de zoveelste reorganisatie of verandering zit, moe bent van al het gedoe, denkt dat het bij jullie toch nooit zal lukken, daag ik je uit om een keer gebruik te maken van een gratis consult. Dan ga ik graag met je op onderzoek naar wat er wel mogelijk is.
Ik weet dat je twijfels hebt
Beloof jij nu weer het nieuwste managementsuccesmodel? Leiderschap, kwaliteit en innovatie; zijn dat niet een beetje grote woorden allemaal? Hoe weet je zo zeker dat dit wel werkt? Op zich lijkt het zo’n traject me wel wat, maar kost het niet veel te veel tijd? Ik wil wel, maar hoe ‘verkoop’ ik zoiets aan mijn baas? Het lijkt me goed, maar ook wel spannend. Wat als ik halverwege er mee wil stoppen?
Ik snap dat, en laat de twijfels er vooral zijn, maar weet ook dit: ‘een andere aanpak werkt’
Een aanpak die afgestemd is op de natuurlijke groei en ontwikkeling van jouw organisatie. Een aanpak die in jou het plezier in ondernemen en creëren losmaakt, werkt. Een aanpak die jouw unieke talent naar voren haalt en dit laat inzetten voor de kwaliteit van je organisatie werkt. Een aanpak die jou van te voren laat zien of en hoeveel ruimte er is om jouw ideeën te realiseren, zodat je daar precies je tempo en je omvang van je acties op kan afstemmen en niet af te branden, werkt.
Meer weten?
Maak gebruik van het gratis veranderconsult, of neem contact op om kennismakingsafspraak te maken.
Neem de eerste stap
Je bent welkom!